OBJAVLJEN PRAVILNIK O SPRJEČAVANJU I ZAŠTITI OD DISKRIMINACIJE U UPRAVI ZA NEIZRAVNO OPOREZIVANJE

     U Službenom glasniku BiH broj 33/20 objavljen je Pravilnik o sprječavanju i zaštiti od diskriminacije u Upravi za neizravno oporezivanje. Tekst Pravilnika možete pročitati u nastavku, a isti se primjenjuje od 20.06.2020. godine.

 

 

PRAVILNIK
O SPRJEČAVANJU I ZAŠTITI OD DISKRIMINACIJE U UPRAVI ZA NEIZRAVNO OPOREZIVANJE

Članak 1.
(Predmet)

Ovim Pravilnikom propisuju se sprječavanje i zaštita od diskriminacije u Upravi za neizravno oporezivanje (u daljnjem tekstu: Uprava), načela i principi jednakog postupanja i druga pitanja u svezi s prevencijom i zaštitom od diskriminacije na radnom mjestu.

Članak 2.
(Definicije)

U smislu ovoga Pravilnika, sljedeći pojmovi imaju značenje:

a) Pod pojmom “diskriminacija” podrazumijeva se svako različito postupanje, uključujući svako isključivanje, ograničavanje ili davanje prednosti zasnovano na stvarnim ili pretpostavljenim osnovama prema bilo kojoj osobi ili grupi osoba i onima koji su s njima u rodbinskoj ili drugoj svezi temeljem njihove rase, boje kože, jezika, vjere, etničke pripadnosti, invaliditeta, starosne dobi, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, sveze s nacionalnom manjinom, političkog ili drugog uvjerenja, imovinskog stanja, članstva u sindikatu ili drugom udruženju, obrazovanja, društvenog položaja i spola, seksualne orijentacije, rodnog identiteta, spolnih karakteristika, kao i svaka druga okolnost koja ima za svrhu ili posljedicu da bilo kojoj osobi onemogući ili ugrožava priznavanje, uživanje ili ostvarivanje na ravnopravnoj osnovi prava i sloboda u svim oblastima života.

b) Pod pojmom “zaposleni” podrazumijevaju se svi zaposleni u Upravi, bez obzira da li imaju status državnog službenika ili zaposlenika.

Članak 3.
(Uporaba roda)

Izrazi koji su radi preglednosti dani u jednom gramatičkom rodu bez diskriminacije se odnose i na muškarce i na žene.

Članak 4.
(Korištenje jednine i množine)

Na način korišten u ovom Pravilniku, jednina uključuje množinu, a množina uključuje jedninu, osim ako kontekst ne zahtijeva drugačije.

Članak 5.
(Prevencija diskriminacije)

Uprava je dužna da, radi prevencije, sprječavanja i prepoznavanja diskriminacije, provodi mjere obavještavanja i osposobljavanja zaposlenih da prepoznaju diskriminaciju, njene uzroke, oblike i posljedice.

Članak 6.
(Radno okruženje)

(1) Uprava je dužna da, radi stvaranja uvjeta neophodnih za zdravo i sigurno radno okruženje, organizira rad na način kojim se sprječava pojava diskriminacije i zaposlenima osiguravaju uvjeti rada u kojima neće biti izloženi diskriminaciji od strane neposrednog rukovoditelja ili drugog zaposlenog.

(2) Za osiguranje radnog okruženja iz stavka (1) ovoga članka odgovorni su rukovoditelji u Upravi, koji su dužni da:

a) osiguraju radnu okolinu u kojoj će se poslovi obavljati u atmosferi poštovanja, suradnje, otvorenosti i jednakosti,

b) razvijaju svijest kod zaposlenog o potrebi uzajamnog poštovanja, suradnje i timskog rada u izvršavanju radnih zadataka,

c) pruže dobar primjer tako što će se prema svima odnositi sa dužnim poštovanjem,

d) omoguće zaposlenom da iznese svoje mišljenje, stavove i prijedloge u svezi sa obavljanjem posla, kao i da se njegovo mišljenje sasluša i da zbog toga ne trpi štetne posljedice.

Članak 7.
(Mobing)

Mobing je oblik nefizičkog uznemiravanja na radnom mjestu koji podrazumijeva ponavljanje radnji koje imaju ponižavajući efekat na žrtvu čija je svrha ili posljedica degradacija radnih uvjeta ili profesionalnog statusa zaposlenog.

Članak 8.
(Prevencija mobinga)

Radi prevencije mobinga svi zaposleni su dužni da izbjegavaju ponašanja koja:

a) se odnose na nemogućnost ostvarivanja odgovarajuće komunikacije, i to:

1) neopravdano i namjerno onemogućavanje zaposlenog da iznese svoje mišljenje, kao i neopravdano prekidanje zaposlenog u govoru,

2) obraćanje povišenim tonom, prijetnja i vrijeđanje,

3) druga slična ponašanja;

b) mogu da dovedu do narušavanja dobrih međuljudskih odnosa, i to:

1) ignoriranje nazočnosti i neopravdana izolacija zaposlenog,

2) izbjegavanje, prekid i zabrana komunikacije sa zaposlenim,

3) neopravdano oduzimanje sredstava potrebnih za obavljanje posla,

4) neopravdano nepozivanje na zajedničke sastanke,

5) druga slična ponašanja;

c) mogu da dovedu do narušavanja osobnog ugleda zaposlenog, i to:

1) verbalni napad i širenje neistina o zaposlenom,

2) negativno komentiranje osobnih karakteristika zaposlenog,

3) imitiranje glasa, gestova i načina kretanja zaposlenog,

4) ponižavanje zaposlenog pogrdnim i degradirajućim riječima,

5) druga slična ponašanja;

d) mogu da dovedu do narušavanja profesionalnog integriteta zaposlenog, i to:

1) neopravdana stalna kritika i omalovažavanje rezultata rada zaposlenog,

2) neopravdano onemogućavanje zaposlenog da izvršava radne zadatke,

3) davanje ponižavajućih radnih zadataka koji su ispod razine kvalifikacija zaposlenog,

4) davanje teških zadataka koji su iznad razine kvalifikacija zaposlenog,

5) neravnomjeran raspored radnih zadataka u odnosu na druge zaposlene koji obavljaju istu vrstu poslova,

6) neopravdano prekidanje u radu,

7) neopravdano prekomjerno nadziranje rada,

8) namjerno i neopravdano uskraćivanje ili zadržavanje informacija koje su u svezi s radom,

9) neopravdano i namjerno isključivanje zaposlenog iz stručnog osposobljavanja i usavršavanja,

10) druga slična ponašanja;

e) mogu da dovedu do narušavanja zdravlja zaposlenog, i to:

1) prijetnje i pritisci kojima se zaposleni drži u stalnom strahu,

2) namjerno izazivanje konflikata i stresa,

3) druga slična ponašanja.

Članak 9.
(Seksualno uznemiravanje)

Seksualno uznemiravanje je svaki oblik neželjenog verbalnog, neverbalnog ili fizičkog ponašanja spolne prirode čiji je cilj ili efekat povreda dostojanstva osobe, posebno kada će se njime stvoriti zastrašujući, neprijateljski, degradirajući, ponižavajući ili uvredljiv ambijent.

Članak 10.
(Prevencija seksualnog uznemiravanja)

Radi prevencije seksualnog uznemiravanja svi zaposleni su dužni da izbjegavaju:

a) ponižavajuće i neprimjerene komentare i postupke seksualne prirode,

b) pokušaj ili izvršenje neželjenog fizičkog kontakta,

c) navođenje na prihvaćanje ponašanja seksualne prirode uz ponudu nagrade, prijetnju ili ucjenu,

d) druga slična ponašanja.

Članak 11.
(Obveze zaposlenog)

Zaposleni je obvezan:

a) da se upozna s pravima, obvezama i odgovornostima u svezi sa diskriminacijom,

b) da se informira i osposobljava radi prepoznavanja i sprječavanja diskriminacije i zlouporabe prava na zaštitu od diskriminacije,

c) da se uzdrži od ponašanja koje predstavlja diskriminaciju,

d) da se prema neposrednom rukovoditelju i zaposlenima ponaša sa dostojanstvom, poštovanjem i uvažavanjem,

e) da osobnim primjerom doprinese stvaranju radne okoline u kojoj nema diskriminacije i ponašanja koje bi moglo da doprinese diskriminaciji,

f) da poslove obavlja u atmosferi poštovanja, suradnje, otvorenosti i jednakosti,

g) da svojim sudjelovanjem da doprinos u radu na prevenciji i sprječavanju diskriminacije,

h) da se uzdrži od ponašanja koje predstavlja zlouporabu prava na zaštitu od diskriminacije.

Članak 12.
(Zaštita od diskriminacije u Upravi)

Zaštita od diskriminacije u Upravi se ostvaruje:

1) posredovanjem, kao mirnim načinom rješavanja spornih odnosa koji su u svezi sa diskriminacijom,

2) utvrđivanjem stegovne odgovornosti zaposlenog koji se tereti za diskriminaciju, sukladno Pravilniku o stegovnoj i materijalnoj odgovorosti zaposlenih u Upravi.

Članak 13.
(Informacija o diskriminaciji)

Zaposleni koji sumnja da je izložen diskriminaciji na radnom mjestu ravnatelju Uprave dostavlja pisanu informaciju, koja sadrži podatke o osnovi vršenja diskriminacije, detaljan opis okolnosti vršenja diskriminacije, mjesto i vrijeme vršenja diskriminacije, podatke o vršitelju diskriminacije i dokaze koji potkrepljuju navode o vršenju diskriminacije.

Članak 14.
(Tim za posredovanje)

(1) Nakon prijema informacije iz članka 13. ovoga Pravilnika, ravnatelj Uprave, u svakom pojedinačnom slučaju, formira Tim za posredovanje, koji se sastoji od tri člana, od kojih je jedan član državni službenik Odsjeka za profesionalne standarde, drugi član državni službenik Odsjeka za upravljanje ljudskim potencijalima, a treći član državni službenik organizacijske jedinice u kojoj je raspoređen zaposleni koji sumnja da je izložen diskriminaciji.

(2) Zadatak Tima iz stavka (1) ovoga članka je da provjeri iznesene navode, utvrdi sve činjenice i okolnosti konkretnog slučaja i mirnim putem pokuša riješiti spornu situaciju, o čemu sačinjava zapisnik koji dostavlja ravnatelju Uprave.

(3) Osnovni principi rada Tima iz stavka (1) ovoga članka su žurnost, povjerljivost i osiguranje integriteta i dostojanstva zaposlenih.

Članak 15.
(Ponašanje koja se ne smatra diskriminacijom)

Ne smatra se diskriminacijom:

1) pojedinačni akt kojim se rješava o pravima i obvezama iz radnog odnosa, protiv kojeg zaposleni ima pravo na zaštitu u postupku propisanom posebnim zakonom, 2) radna stega koja je u funkciji bolje organizacije posla,

3) poduzeta aktivnost koja je opravdana za ostvarivanje sigurnog radnog okruženja,

4) povremena razlika u mišljenjima, problemi i konflikti u svezi s obavljanjem poslova i radnih zadataka, osim ako isti nemaju za cilj da namjerno uvrijede zaposlenog.

Članak 16.
(Obavještenje o sprječavanju i zaštiti od diskriminacije u Upravi)

(1) Neposredni rukovoditelji su dužni upoznati zaposlene u organizacijskoj jedinici kojom rukovode sa pravima, obvezama i odgovornostima u svezi sa sprječavanjem i zaštitom od diskriminacije, putem obavještenja koje je sastavni dio ovoga Pravilnika.

(2) Obavještenje iz stavka (1) ovoga članka sačinjava se u dva primjerka, od kojih jedan primjerak zadržava zaposleni, a drugi primjerak neposredni rukovoditelj dostavlja nadležnoj organizacijskoj jedinici radi ulaganja u osobni dosije zaposlenog.

(3) Ako zaposleni odbije da primi i potpiše obavještenje iz stavka (1) ovoga članka smatra se da je upoznat s njegovom sadržinom.

(4) Obavještenje iz stavka (1) ovoga članka dostavlja se zaposlenima u Upravi u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika, a za novozaposlene u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog odnosa u Upravi.

Članak 17.
(Sastavni dio Pravilnika)

Sastavni dio ovog Pravilnika čini Obavještenje iz članka 16. ovoga Pravilnika.

Članak 18.
(Stupanje na snagu)

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u “Službenom glasniku BiH”.

Broj 01-02-2-1250-5/20
04. lipnja 2020. godine

Ravnatelj
Dr. Miro Džakula, v. r.
Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

PRAVILNIK O SPRJEČAVANJU I ZAŠTITI OD DISKRIMINACIJE U UINO

Poštovani,
 
Sindikat UINO je putem redovne pošte zaprimio akt Kabineta, broj. 01-02-2-1250-2/20 od 13.05.2020.godine (u prilogu), kojim upoznaju Sindikat UINO da je nacrt Pravilnika o sprječavanju i zaštiti od diskriminacije u Upravi za indirektno – neizravno oporezivanje sačinjen i dostupan u periodu od 18.05. do 02.06.2020.godine na https://ekonsultacije.gov.ba/ (PDF dokument u prilogu) , a što nam daje mogućnost aktivnog uključenja u analizu samog prednacrta Pravilnika, te ukoliko smatramo za potrebnim, moguće je uputiti prijedloge njegovih izmjena i dopuna.
 
Izrada Pravilnika je obaveza svih javnih organa, tako i Uprave za indirektno–neizravno oporezivanje, koji su dužni da u svojim općim ili posebnim pravnim aktima propišu načela i principe jednakog postupanja i da osiguraju efikasne interne procedure zaštite od diskriminacije, sukladno članku 24. stavak 4. Zakona o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik BiH“, broj 59/09 i 66/16).  
U vezi s tim, ovaj Pravilnik treba da osigura jednako postupanje prema svakom zaposlenom, prevenciju i zaštitu od diskriminacije na radnom mjestu, te da zaposlenima omogući pravo na zdravo i sigurno radno okruženje, bez diskriminacije i uznemiravanja, uz ostvarenje individualnih i ciljeva institucije, kao i uloge Sindikata u zaštiti prava zaposlenih.
 
Posebno, molim da se u analizu Nacrta Pravilnika aktivno uključe:
 
Predsjednik Skupštine SUINO,
Predsjednik UO SUINO,
Statutarna komisija Sindikata UINO,
II-stupanjska komisija Sindikata UINO,
Upravni odbor Sindikata UINO,
 
 
Vaše konkretne prijedloge očekujemo najkasnije do 26.05.2020.godine kako bi iste mogli objediniti i ponovo Vam dostaviti na očitovanje, kao jedinstven stav ispred Sindikata.
 
Unaprijed se zahvaljujemo.
 
Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

FISKALNE MJERE ZA SAVLADAVANJE KRIZE IZAZVANE KORONA VIRUSOM I PRIJEDLOG UŠTEDA U BUDŽETU BIH

OBRAĆANJE PREDSJEDAVAJUĆEM VIJEĆA MINISTARA BIH

Reprezentativni sindikati institucija Bosne i Hercegovine i to: Sindikat Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje, Sindikat državnih službenika i zaposlenika u institucijama BiH i Savez sindikata policijskih organa BiH (u daljem tekstu: Reprezentativni sindikati), u proteklom periodu su aktivno pratili situaciju vezanu za širenje pandemije korona virusa, ali i mjere kojima bi se sanirale štete uzrokovane ovom pandemijom. Reprezentativni sindikati su, u skladu sa svojim programskim ciljevima poduzeli određene aktivnosti na zaštiti zdravlja i života zaposlenih u institucijama BiH, a iste će nastaviti i u narednom periodu. Međutim, Reprezentativni sindikati uzražavaju zabrinutost u vezi sa određenim najavama u pogledu prijedloga za ublažavanje ekonomskih posljedica krize uzrokovane pandemijom koronavirusa, a koje bi se odnosile na smanjenje ionako niskih primanja zaposlenih u institucijama Bosne i Hecegovine.

Itekako svjesni da će ova pandemija imati izrazitog uticaja i na ekonomska kretanja i prilike u Bosni i Hercegovini, podržavamo sve prijedloge koji se odnose na pomoć i podršku ugroženim kategorijama društva i granama privrede te očuvanju radnih mjesta u realnom sektoru.

Međutim, Reprezentativni sindikati ukazuju predlagačima rješenja da je, prije svega od presudnog značaja: usvajanje Budžeta Institucija Bosne i Hercegovine za 2020. godinu, posebno iz razloga što u ovoj situaciji Odluka o privremenom financiranju ne daje mogućnost pružanja konkretnih mjera pomoći i podrške.

Takođe, ističemo činjenicu da veliki dio Budžeta Institucija BIH usmjeren na plate i naknade odlazi na plate i naknade izabranim i imenovanim licima u institucijama BiH čija primanja na mjesečnom nivou iznose 3.000,00 – 6.000,00 KM, dok državni parlamentarci uz sve benefite ostvaruju primanja i preko 6.000,00 KM. U isto vrijeme zaposleni u institucijama BiH sa SSS ostvaruju primanja od 475,00 KM, a sa VSS od 997,00 KM…

Od ukupnog broja zaposlenih u institucijama BiH oko 60% zaposlenih ostvaruje primanja niža od prosjeka BiH, dok oko 20% zaposlenih ostvaruje tek prosječnu platu.

Naime, Reprezentativni sindikati su i u ranijem periodu apelovali na neravnopravan položaj zaposlenih u institucijama BiH u odnosu na imenovana i izabrana lica ali i u odnosu na zaposlene u institucijama na nižim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini, entitetima, kantonima i općinama, te ovom prilikom ponovo skrećemo pažnju na ovo pitanje i ističemo da je krajnje vrijeme da se ova diskriminacija ispravi, te da se uopšte ne uzima u razmatranje mogućnost smanjenja primanja zaposlenima u institucijama BiH iz razloga što bi se takvom mjerom većina zaposlenih u državnim institucijama dovela na rub egzistencije.

Prema stručnom mišljenju ekonomskih analitičara Reprezentativnih sindikata koji se bave problematikom fiskalne politike, upravo mjere smanjenja plata i takvih ušteda dovele bi do potpunog kolapsa privrednog sistema u BiH.  Poučeni krizom iz 2009.godine (zbog koje i do pojave ove krize plate nikada nisu vraćene na nivo iz 2008.godine), te uzimajući u obzir da je zbog najave o uštedama u Budžetima došlo do smanjene privredne aktivnosti, koja je rezultirala padom prihoda od PDV-a, kako je u medijima iznijet podatak: za oko 20%, a što je od presudnog uticaja na sve nivoe Budžeta, te u vezi s istim smanjivanje plate bila bi totalno pogrešna mjera koja bi se automatski generisala na potrošnju.

Naš prijedlog je upravo suprotan: vratite osnovicu bar na nivo iz 2012.godine, kada već nije moguće istu vratiti na nivo iz 2008.godine. Sa tih dodatnih 25 mil.KM, kroz potrošnju u Budžet bi se vratilo skoro 5 mil.KM, samo PDV-a, a ostalih 20 mil.KM bili bi podsticaj za privrednu aktivnost. Takođe, umjesto otkazivanja svih investicija u Institucijama BiH, neophodan je suprotan korak: hitno se moraju sve investicije pokrenuti, kako bi se privreda mogla angažovati usljed pada poslovanja na inostranom i domaćem tržištu. Osnovni cilj jeste da se poveća privredna aktivnost, kako bi se očuvala radna mjesta, a sa njima potrošnja, koja je osnov za najveći dio budžetskih prihoda. Već smo u aprilu mjesecu vidjeli da bez potrošnje nema ni budžetskih prihoda (niti indirektnih, niti direktnih). Ukoliko spasimo radna mjesta, neće biti potrebe za isplatama naknada za nezaposlene. Iako nije u nadležnosti Savjeta ministara niti Parlamenta BiH, apelujemo na Vas da utičete na stranačke kolege na nižim nivoima, da se hitno donesu fiskalne mjere za rasterećenje privrede kao što su:

  • Povećanje minimalne plate na 600,00KM (u oba entiteta),
  • Smanjenje stopa doprinosa na 30% (sa 33% u RS, a u FBIH ukidanje stopa doprinosa na plate i smanjenje stopa doprinosa iz plata),
  • Povećanje ličnog odbitka na 1.000,00 KM (trenutno u RS iznosi 500,00 KM, a u FBIH 300,00 KM),
  • Neophodno je HITNO zaduženje kod MMF-a, drugih inostranih kreditora ili kod komercijalnih banaka u BIH u minimalnom iznosu od 2 milijarde KM pod povoljnim uslovima, a kako bi se prebrodila ova kriza. S obzirom na odnos duga BIH i njenog BDP-a, imamo mogućnost da se zadužimo za ovaj iznos bez opasnosti da dođemo u situaciju prezaduženosti.

Ove jednostavne mjere bi oslobodile u budžetima na svim nivoima stotine miliona KM, koji bi se mogli direktno usmjeriti u fondove u kratkom roku, dok bi u dugom roku zbog povećanja privredne aktivnosti i povećanja minimalne plate fondovi bili stabilizovani i ostvarili određeno povećanje prihoda nakon normalizacije ekonomskih tokova, a višak sredstava bi se mogao koristiti za kapitalne investicije. To bi značajno suzbilo sivu ekonomiju (dobro je poznato da se isplata dijela plate vrši u kovertama) u realnom sektoru, a istovremeno bi dalo prostora privrednicima da plaćaju radnike legalno i putem računa, jer im država ne bi uzimala 70% na isplaćenu platu radnika.

  • Apelujemo na Savjet ministara i Parlamentarnu skupštinu BiH da pokažu društvenu odgovornost i utvrde zakonski osnov za korekciju previsokih primanja (sva primanja iznad 2.500,00 KM) i naknada imenovanim i izabranim licima u institucijama BIH radi ostvarenja neophodnih ušteda.
  • Apelujemo da se izvrše ostale korekcije budžeta, na drugim sintetičkim pozicijama, istovremeno vraćajući osnovicu za plate na nivo iz 2012.godine za zaposlene u institucijama BiH.
  • Molimo da pokažete odgovornost, da se ne bi ponovile greške iz 2009.godine, od kojih se ni deset godina kasnije nismo uspjeli u cjelosti oporaviti.
  • Stavljamo Vam na raspolaganje naše ekonomske stručnjake, koji su ujedno i Vaši, samim tim što su zaposlenici Institucija BiH, a kako bi kreirali neophodne zakonske mjere za savladavanje postojeće krize i djelovali na spas ekonomije.
  • Iniciramo imenovanje Vaših predstavnika u zajednički Pregovarački tim sa predstavnicima Reprezentativnih sindikata, radi provođenja daljnjih aktivnosti u procesu utvrđivanja realnih koeficijenata za plate i nastavka započetog kolektivnog pregovaranja.

Akt upućen predsjedavajućem Vijeća ministara BIH, dr. Zoranu Tegeltiji možete vidjeti u galeriji.

Posted in Aktuelnosti | Tagged , , , , | Leave a comment

OBRAĆANJE PREDSJEDNICE SUINO

Poštovane kolege, članovi Sindikata, koristim priliku čestitati Vam Praznik rada – 01. maj / svibanj, sa željom da se što prije vratimo normalizaciji života, da korona virus bude iza nas, te da Sindikat još aktivnije stupi u realizaciju svih zacrtanih aktivnosti.

Ujedno, želim Vas upoznati o nekim aktivnostima Sindikata u dosadašnjem periodu 2020.godine, bez obzira na vanredno stanje prouzrokovano pandemijom COVID-19:

1. Započet je proces utvrđivanja kriterija za povećanje plaća zaposlenih u institucijama BIH i kolektivnog pregovaranja između reprezentativnih Sindikata i VM/SM BIH,

2. Održane su tri sjednice Upravnog odbora SUINO, na kojima su zauzeti stavovi o daljnjem radu i djelovanju Sindikata u 2020.godini, a donesena su i urgentna rješenja u pojedinim konkretnim situacijama,

3. Završni račun o radu Sindikata za 2019.godinu je okončan od strane Knjigovodstvenog servisa, dostavljen u APIF i Poreznu upravu RS, a nakon čega je isti dostavljen u Ministarstvo pravde BIH, u skladu sa članom 5. stav 5. Zakona o udruženjima i fondacijama Bosne i Hercegovine (“Sl.glasnik BIH”, br.32/01, 42/03, 63/08, 76/11 i 94/16),

4. Održane su četiri sjednice Komisije za plaće i naknade pri VM/SM BIH, čiji sam član, a na kojima je Sindikat dao značajan doprinos u određivanju kriterija za primjenu Metodologije, u korist državnih službenika i zaposlenika,

5. Sindikat je inicirao sastanak sa direktorom (menadžmentom) UINO – radi dogovaranja oko daljnjih zajedničkih aktivnosti, koji je uslijed pojave korona virusa prolongiran do normalizacije rada,

6. Sindikat se, aktom broj: 23/9–03/20 od 23.03.2020. godine, obratio Direktoru UINO, tražeći poduzimanje svih mjera na zaštiti zdravlja zaposlenih u UINO i osiguranju zaštite na radu, uslijed pojave korona virusa, te je predložio sljedeće mjere:
– brže snabdijevanje dovoljnim količinama zaštitne opreme i sredstava za dezinfekciju u organizacione jedinice UINO, posebno granične prijelaze i carinske ispostave, poštujući broj angažovanih zaposlenika i realne prioritete shodno obimu izloženosti riziku zaraze, nadležnostima i vrsti radnih zadataka organizacionih jedinica;
– iznalaženje mogućnosti da se za zaposlene koji su u direktnom kontaktu s robom i sa strankama na graničnim prijelazima i carinskim ispostavama izvrši nabavka zaštitnih kombinezona i ostale opreme koja će osigurati maksimalnu zaštitu od infekcije;
– redovna i pojačana dezinfekcija službenih vozila i objekata UINO;
– maksimalno smanjenje broja uposlenih u sjedištima organizacionih jedinica, te ih usmjeravati da radne zadatke obavljaju od kuće bez dolaska na posao, ako priroda posla dozvoljava takvo postupanje;
– jasnije definiranje odsustvovanja sa posla: roditelja djece iz vrtića i produženog boravka, kao i roditelja djece sa posebnim potrebama;
– definiranje statusa zaposlenika: kroničnih bolesnika, onkološki tretiranih zaposlenika, zaposlenika koji koriste određene terapije sa težim zdravstvenim dijagnozama, kao i zaposlenika starijih od 60 godina,
– medijski snažnije upoznati javnost o rizicima radnih zadataka, doprinosu i nadležnostima zaposlenika UINO pri radu na granici i prilikom carinjena roba u carinskim ispostavama, te kontakta s putnicima, jer je do sada carina potpuno marginalizirana od strane medija.

7. Sindikat se u više navrata obraćao medijima (BN TV, TV1, O-kanal, FENA… i drugi ), ističući zabrinutost Sindikata za zdravlje i živote zaposlenih u UINO zbog pojave korona virusa, te ukazao na pojačan rad carinskih djelatnika, koji su, pored medicinskih radnika i policijskih službenika, jednako izloženi opasnosti od zaraze, a upravo zahvaljujući carini i njezinim izvršiocima nesmetano se odvija prekogranični promet roba iz svih, pa tako i iz kriznih područja, sa naglaskom na higijenska sredstva i robu široke potrošnje, kao i medicinsku opremu neophodnu za borbu protiv korona virusa.

8. Sindikat je pokrenuo akciju prikupljanja donacija – higijenskih sredstava, maski, rukavica i dezinfekcionih sredstava za naše kolege-carinike koji su, uz medicinsko osoblje i policiju: u prvim redovima ugroženih, posebno ukazujući na njihov direktni kontakt sa robama i osobama koje svakodnevno prelaze granicu, dolaze i iz rizičnih zemalja, samim tim predstavljaju rizičnu skupinu VISOKOG RIZIKA. Na ovaj način Sindikat se želio zahvaliti kolegama-carinicima i ukazati da je prisutan kada je to najpotrebnije, ne izdvajajući članove Sindikata od ostalih.

9. U toku je aktivnost oko odabira odvjetničkog ureda/ advokatske kancelarije, koja bi pored pravnih savjeta, Sindikat i sve njegove članove zastupala u svim postupcima, pred sudovima, a što je za sve nas od velikog značaja.

Uz izraze poštovanja i zahvalnost na Vašem učešću u radu Sindikata, kao i vjeri u NAŠE ZAJEDNIČKO BOLJE SUTRA,

u ime Sindikata i u svoje osobno ime, srdačno Vas pozdravljam!

Ana Mrnjavac,
Predsjednica SUINO

Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

Писмо Директору

Број: 23 / 9 – 03/20

Датум: 23.03.2020. године

УПРАВА ЗА ИНДИРЕКТНО-НЕИЗРАВНО ОПОРЕЗИВАЊЕ

н/р др. Миро Џакула, директор

 

 Поштовани директоре, господине Џакула,

због крајње озбиљне епидемиолошке ситуације у држави узроковане вирусом ЦОВИД-19., а и поред Ваше Наредбе и Налога за поступање, са терена свакодневно запримамо отворена писма запослених УИНО, којима се углавном тражи бржа достава средстава за дезинфекцију и заштитна опрема, маске и рукавице, неопходних за заштиту здравља свих запослених УИНО при обављању радних задатака.

Свјесни смо чињенице да се, због природе посла, у случају непридржавања мјера у овој ванредној ситуацији цијела институција може довести у најгору ситуацију, да се врло брзо сви можемо заразити, а што нитко од нас не жели. Указујемо да ми немамо резервних људи и сваки запослени „ван строја“ је незамјењив.

Желимо подсјетити како је Синдикат УИНО дао јасне препоруке у утврђивању минимума процеса рада за вријеме трајања штрајка (што је такођер ванредна ситуација), те се исто може преузети и системски прописати и за случај новонастале ванредне ситуације. У том смислу потребно је дефинирати кључне точке: радне процесе и радна мјеста која морају функционирати у свим ванредним ситуацијама, укључујући и ову у којој смо се нашли појавом коронавируса.

Синдикат сматра да је неопходно осигурати минимум радних процеса, прије свега омогућити несметани промет роба, уз то извршавати само ургентне послове у осталим организационим јединицама, осигурати проток информација и докумената које имају ознаку хитности, док би контролне послове требало свести на минимум, управни поступак и остале поступке везане за законом одређене рокове такођер рјешавати у умањеном обиму и то искључиво оне случајеве (предмете) који би евентуално могли доћи у застару.

Осим одржавања редовног функционирања УИНО и њених организационих јединица, као репрезентативан Синдикат у УИНО у обавези смо као приоритет тражити подузимање свих мјера на заштити здравља запослених у УИНО и осигурању заштите на раду која је прописана Законом о раду у институцијама БиХ и пратећим подзаконским актима, а у овим тешким тренуцима и прописима надлежних штабова цивилне заштите.

Уједно молимо да институција УИНО, приоритетно, изнађе начин да све запослене који раде у изравном контакту са странкама (запослени на граничним пријелазима и у царинским испоставама), због јаке изложености могућој инфекцији, опреми бољом врстом заштите, те да се поред маски и рукавица набаве специјални заштитни комбинезони, односно опрема која би пружала максимаслну заштиту од инфекције.

Људски ресурс је најважнији и морамо бити свјесни шта наша служба значи за проток робе и снабдијевање становништва. Бојимо се да, предузимањем мјера на досадашњи начин, не изгубимо битку са вирусом, чије би посљедице биле несагледиве, само један обољели колега на граници значи изолацију цијеле смјене, а то води у безизлазну ситуацију.

У вези с тим, Синдикат предлаже сљедеће мјере:

  • брже снабдијевање довољним количинама заштитне опреме и средстава за дезинфекцију у организационе јединице УИНО, посебно граничне пријелазе и царинске испоставе, поштујући број ангажованих запосленика и реалне приоритете сходно обиму изложености ризику заразе, надлежностима и врсти радних задатака организационих јединица;
  • изналажење могућности да се за запослене који су у директном контакту с робом и са странкама на граничним пријелазима и царинским испоставама изврши набавка заштитних комбинезона и остале опреме која ће осигурати максималну заштиту од инфекције;
  • редовна и појачана дезинфекција службених возила и објеката УИНО;
  • максимално смањење броја упослених у сједиштима организационих јединица, те их усмјеравати да радне задатке обављају од куће без доласка на посао, ако природа посла дозвољава такво поступање;
  • јасније дефинирање одсуствовања са посла: родитеља дјеце из вртића и продуженог боравка, као и родитеља дјеце са посебним потребама;
  • дефинирање статуса запосленика: кроничних болесника, онколошки третираних запосленика, запосленика који користе одређене терапије са тежим здравственим дијагнозама, као и запосленика старијих од 60 година,
  • медијски снажније упознати јавност о ризицима радних задатака, доприносу и надлежностима запосленика УИНО при раду на граници и приликом царињена роба у царинским испоставама, те контакта с путницима, јер је до сада царина потпуно маргинализирана од стране медија.

Увидом у информације с терена, а везано за организацију рада, очигледно је да постоји различито поступање истих организационих јединица по регионалним центарима, као и различито поступање од једне до друге организационе јединице, тако да постоје организационе јединице гдје запослени раде по један дан у седмици, организационе јединице гдје запослени раде пола радног времена, организационе јединице гдје запослени раде од куће, као и организационе јединице гдје сви запослени раде пуно радно вријеме са врло лошом или никаквом заштитом, а што изазива додатно незадовољство међу упосленима.

Узимајући у обзир изложено, поред горе предложених мјера, Синдикат УИНО тражи доношење јасне и недвосмислене Одлуке о организацији рада, распореду рада и радног времена за вријеме трајања епидемије коронавирусом, коју руководиоци организационих јединица треба једнообразно да примјењују.На тај начин би елиминисали незадовољство и неједнак третман запослених у истим организационим јединицама УИНО.

Синдикат УИНО указује на потребу рјешавања горе наведеног, прије свега у циљу заштите својих чланова, као и превенције свих запослених, те смо становиша да је само заједничким мјерама институције УИНО и Синдиката могуће спријечити потенцијално ширење епидемије проузроковане коронавирусом.

Сматрамо да је институција УИНО већ до сада квалитетно одговорила својим задацима, те да и убудуће УИНО и Синдикат заједнички морају усмјерити све своје капацитете на рјешавању свих проблема који се пред нас постављају, посебно у овој кризној ситуацији, из разлога што је институција УИНО заједничко добро и брига, не само Синдиката и запослених у институцији УИНО, него и сваког појединца у БИХ, који је овисан о протоку роба и снабдијевању тржишта истим.

            С поштовањем,

                              Предсједница Синдиката УИНО

       ______________________

                                                                                              Ана  Мрњавац

Posted in Aktuelnosti | Leave a comment