Активности у вези побољшања статуса запоселних у УИО

Гледе договора са састанка који је одржан између руководства Управе за неизравно опорезивање и представника Синдиката УИО, дана 03.2019. године у просторијама Средишњег уреда у Бањој Луци  (информација са састанка – линк)

желимо Вас извјестити да је Синдикат подузео конкретне радње, као што је наведено у акту Наставак активности, тражи се (у привитку):

Наиме, на својој 4. Редовној Скупштини, Синдикат УИО разматрио је цјелокупну проблематику, по темама, како слиједи:

  1. рада синдикалних повјереника у УИО,
  2. правилник о раду упосленика у УИО,
  3. напредовање упослених унутар платног разреда радног мјеста,
  4. одлука о другим случајевима плаћеног одсуства,
  5. одлука о утврђивању минимума процеса рада у УИО за вријеме трајања штрајка,
  6. правилник о службеном одијелу упослених у УИО,
  7. правилник о изгледу и садржају службене исказнице и службене значке у УИО
  8. правилник о овлаштењима и овлаштеним службеним особама УИО,
  9. увјети правилник о новчаној награди упослених у УИО,
  10. правилник о премјештању упослених у УИО и
  11. исправност возила и опреме коју користе упослени у УИО.

те је именовао особе испред Синдиката  (имена особа наведена су у предметном акту), од којих смо формирали пет тимова који ће се, уз представнике радних група које УНО одреди, активно укључити у анализе важећих подзаконских аката који се тичи права и обвеза запослених у УИО. Такођер, задатак радних група је предлагање за доношење нових и измјене постојећих прописа.

  • на истом састанку од 14.03.2019. године речено је да је акт Кабинета директора, број: 18-326-11/07 од 11.12.2007.године (у привитку),  још увијек на снази, самим тим да се повјереницима Синдиката дозвољава одсуство са радног мјеста у вријеме организирања и трајања синдикалних састанака.  Гледе наведеног, а у смислу теме „Увјети рада синдикалних повјереника у УИО“ у Вашем акту (Веза) истакнули сте, цитирам: „оцијењено је потебним и разматрање могућности доношења акта који ће, сукладно законској регулативи Босне и Херцеговине, регулирати сва питања везана за рад Синдиката“, а што подразумијева доношење заједничког акта, Посебног колективног уговора (Споразума о сурадњи између Синдиката и УИО), односно потребно је ревидирати постојећи Правилник о раду који ће дати могућност доношења споменутог акта, којим би се регулирала сва питања из надлежности УИО, а која су изравно везана за рад Синдиката.
  • уједно, износим додатни Закључак Скупштине, који озбиљно упућује Предсједника Синдиката да се обрати менаџменту и да укаже на конкретне проблеме са којима се сусрећу запослени у Управи свакодневно, у контексту покретања процедуре за изналажење бољих рјешења: када је у питању запошљавање нових дјелатника (потребно дати предност интерном натјечају и особама које су већ оспособљене за наведене послове), проблем новчаних награда, привременог премјештаја упослених, накнаде за одвојени живот, пријевоз и сл., те да се у свим питањима везаним за проблематику радно правних односа обавезно укључе и представници Синдиката.

Поред изложеног желим Вас информирати да је на истој сједници Скупштине именована Радна група испред Синдиката УИО за израду Колективног уговора, уз учешће и осталих репрезентативних синдиката у БиХ.

И овим путем желим се захвалити  за подршку коју сте дали раду Синдиката у смислу заједничког рјешавања свих питања везаних за радно правни статус запослених у УИО, као и питања везано за рад синдикалних повјереника.

У свези с изложеним молимо Ваше хитно поступање и очекујемо да нас што прије упознате о осталим подузетим радњама од стране менаџмента УИО.

С поштовањем,

 Ана Мрњавац

Предсједница СУИНО

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Захтјев за повећање основице за обрачун плаће

Актом број: 41/3-05/19  од 10.05.2019.године, обратили смо се Вијећу министара БиХ, тражећи повећање висине основице за обрачун плаће упосленим у институцијама БиХ за 2020. годину. Нагласили смо да је, приликом доношења Одлуке о висини основице за обрачун плаће упосленим у институцијама БиХ за 2020. годину, потребно узети у обзир  околности које се односе на финанцијске токове у БиХ, константан прилив средстава у прорачун, те утврдити основицу у минималном износу од 65% – 70% од просјечне нето плаће у БиХ.

Указано је да је члан 7. под 1. Закона о плаћама и накнадама у институцијама Босне и Херцеговине измјењен у 2012. години, усљед чега је основица за обрачун плаће упосленим у институцијама БиХ смањена и од тада износи 475,69 КМ. Као што је видљиво из таблице у прилогу акта, просјечна плаћа на разини БиХ је од 2012. године повећана са 826,00 КМ на 875,00 КМ, тј. за 5,93%, а у овом тренутку износи преко 900 КМ.

Повећање просјечне плаће на свим разинама (осим државног) доводи до константног повећања плаћа у јавном и  приватном сектору. Тако данас имамо ситуацију, да државни службеник на нивоу стручног сурадника има исту плаћу као радник у појединим гранама приватног сектора са средњом стручном спремом. Ако упоредимо плаће државне са ентитетским, знатна је разлика до нивоа шефа унутарње организационе јединице, при чему је тај износ на ентитетским и нижим разинама већи и до 400,00 КМ, у зависности од ентитета и радног мјеста исте разине.

Нагласили смо да се приходи за 70% прорачуна генерирају из индиректних пореза путем институције УИНО, а да је управо ова категорија упослених, оваквим поступањем највише оштећена. Наиме, како се од 2014. године биљежи континуирано повећање наплате прихода од просјечно 5% годишње, све бенефите од истог остварују само ентитети, а у задње двије године исте реализирају у виду повећања плаћа и накнада у јавном сектору на свим разинама. Усљед тога постоји тенденција сталног преласка стручних кадрова са државне разине у институције нижих разина (ентитетске, жупанијске/кантоналне и опћинске), јер су боље плаћени за сличан, а много мање одговоран посао.

            Слиједом наведеног, а у циљу побољшања материјалног статуса упослених на државној разини тражили смо да се основица за обрачун плаће упосленим у институцијама БиХ за наредну годину усвоји у висини од 65-70% од просјечне нето плаће на нивоу БиХ,  те уколико финанцијска средства на разини текућег прорачуна нису довољна за повећање плаћа, потребно је изнаћи могућност и тражити повећање средстава државног прорачуна, а у циљу исправке већ и превише пропуштеног (од 2012.године) према упосленима у институцијама БиХ.

ПОВЕЋАЊЕ ОСНОВИЦЕ ЗА ОБРАЧУН ПЛАЋЕ УПОСЛЕНИМ У ИНСТИТУЦИЈАМА БИХ

Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

Именовање представника Синдиката у Комисију за плаће и накнаде

Актом број: 08/04-34-6-2660-1/19 од 20.03.2019.године Министарство финанција и трезора БИХ обратило се свим репрезентативним синдикатима, захтјевом за доставу приједлога члана Комисије за плаће и накнаде, а позивајући се на члан 54. став (1) Закона о плаћама и накнадама у институцијама Босне и Херцеговине (,,Службени гласник БиХ”, бр. 50/08,  35/09, 75/09, 32/12, 42/12, 50/12, 32/13, 87/13, 75/15, 88/15, 16/16, 94/16, 72/17 и 25/18), ради формирања независног интерресорног радног тијела (од седам чланова) а које именује Вијеће министара БиХ.

Један члан је представник рапрезентативних синдиката.

Као одговор на предметни акт три репрезентативна синдиката су дана 23.04.2019. године донијели заједничку Одлуку о именовању заједничког представника у име репрезентативних Синдиката у Комисији за плаће и накнаде, којом је именована Ана Мрњавац, предсједница СУИНО, као заједнички представник испред репрезентативних синдиката. Истом Одлуком именовани су и чланови Заједничког тима за подршку, за три репрезентативна синдиката, а испред СУИНО то су: Ана Мрњавац, Дино Хаџиалић, Милан Томас и Јасна Ибришимовић.

ОДЛУКА О ИМЕНОВАЊУ ЗАЈЕДНИЧКОГ ПРЕДСТАВНИКА РЕПРЕЗЕНТАТИВНИХ СИНДИКАТА У КОМИСИЈИ ЗА ПЛАЋЕ И НАКНАДЕ – ПРЕМА АКТУ МФТ БИХ

Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

Информација за медије

20. јуна 2019.године у оквиру конференције “Туристички потенцијали Босне и Херцеговине са аспекта сигурности” у организацији Синдиката државне агенције за истраге и заштиту, уприличено је потписивање Споразума о сурадњи између репрезентативних синдиката на разини институција

Босне и Херцеговине, и то:

  1. Савеза синдиката полицијских органа у Босни и Херцеговини,
  2. Синдиката државних службеника и запосленика у институцијама Босне и Херцеговине и
  3. Синдиката Управе за индиректно/неизравно опорезивање

Сврха потписивања Споразума је опредјељеност синдиката на заједничко синдикално дјеловање у циљу јачања синдикалне организираности и дјеловања, колективног преговарања и остваривања права у социјалном дијалогу ради побољшања економских, социјалних и радних увјета чланова Синдиката.

Обзиром на уочене видове дискриминације према запосленима у институцијама БиХ, које се односе на непостојање Колективног уговора, континуирано смањивање основице за плаћу, накнаде за топли оброк, непостојање колективног осигурања, дискриминације у погледу примјене Закона о ПИО и др., потписнице Споразума су опредјељене:

  • да упозоре Институције Босне и Херцеговине јер постоји изражено неразумјевање и опструкције у примјени конвенција Међународне организације рада, које се односе на право синдиката на слободу удруживања, као и заштиту права запослених на организирање и колективно преговарање;
  • да укажу да институције Босне и Херцеговине морају уважавати и укључити репрезентативне синдикате, посебно када се ради о изради прописа и подзаконских аката који регулирају права из радно-правног односа;
  • да осигурају свим запосленим право на правичну зараду и друге накнаде, сигурне и здраве услове рада, колективно осигурање, заштиту права професије и струке, забрану дискриминације по било којем основу и једнаке прилике у запошљавању и професионалном напредовању.

Приоритети нашег будућег заједничког дјеловања су интензивирање активности на отпочињању колективног преговарања, са посебним нагласком на повећање плаћа за све упослене у институцијама БиХ, да би се донекле поправио материјални статус и неправда која се годинама чини према овој најугроженијој категорији упослених у државним институцијама. С обзиром на догађања у претходним годинама (од 2012.) у контексту повећања прихода од неизравних пореза, односно укупних прорачунских средстава у БИХ за преко 5% годишње, као и повећања реалних трошкова живота за преко 6%, сматрамо да је иницијатива заједничког дјеловања  репрезентативних синдиката на разини БИХ потпуно оправдана.

Наиме, упослени у институцијама БиХ, по својим примањима су у много неповољнијем положају у односу на упослене у државним институцијама нижих разина власти, усљед тога постоји тенденција сталног преласка стручних кадрова са државних у институције ентитета, кантона/жупанија и опћина, јер су боље плаћени за сличан, а много мање одговоран посао.

У свези с тим  изражавамо своје негодовање у сљедећем:

  1. Висина основице за обрачун плаће  –  два пута је смањена и као таква се примјењује од 2012. године. У периоду од 2008. године до 2012. године основица за обрачун плаће смањена је са 535,00 КМ на 495,00 КМ, а након тога на 475,69 КМ и иста је у примјени од 2012. године до данас.  Истовремено, просјечна плаћа у БиХ је од 2012. године повећана са 826,00 КМ на 875,00 КМ, тј. за 5,93%, уз напомену да у овој години тај просјек премашује 900,00 КМ.
  2. Топли оброк је са 12,70 КМ смањен на 6,00 КМ, као и дневнице за службена путовања у Босни и Херцеговини са 50,00 КМ на 25,00 КМ
  3. Регрес – смањен са 586,00 КМ (у периоду од 2008. године до 2012. године) на 300,00 КМ.
  4. Осигурања од незгоде –  не постоје, као ни редовни здравствени прегледи који би требали бити обвезни, нити постоји Закон о заштити на раду на државној разини, а све то указује колико су упослени у институцијама БиХ дискриминирани и ниско рангирани.

Ако упоредимо плаће на државном са плаћама нижих разина власти, значајна је разлика у плаћама и накнадама упослених до разине шефа унутарње организационе јединице, при чему је тај износ на ентитетским и нижим инстанцама већи и до 400,00 КМ, овисно од ентитета и радног мјеста исте разине. Један од наших захтјева упућен је према Вијећу министара БИХ у којем тражимо да се основица за обрачун плаће упосленим у институцијама БиХ за наредну годину усвоји у висини од 65-70% од просјечне нето плаће на разини БиХ (тренутна је на нивоу од 55,06%), све у циљу побољшања материјалног статуса упослених на државној разини.

Управо ови нагомилани проблеми и јесу повод за потписивање Споразума о даљњој међусобној сурадњи и заједничком иступању сва три репрезентативна синдиката државних институција у БИХ.

САВЕЗ СИНДИКАТА ПОЛИЦИЈСКИХ ОРГАНА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ,

Предсједник

Драган Крвавац

СИНДИКАТ ДРЖАВНИХ СЛУЖБЕНИКА И ЗАПОСЛЕНИКА У ИНСТИТУЦИЈАМА БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ            

Предсједница

Лејла Чопељ

 СИНДИКАТ УПРАВЕ ЗА ИНДИРЕКТНО / НЕИЗРАВНО ОПОРЕЗИВАЊЕ

Предсједница

Ана Мрњавац

Сарајево, 21.06.2019.године

Споразум о сурадњи између репрезентативних Синдиката

Posted in Aktuelnosti | Leave a comment

Понуда за систематске прегледе, осигурање тежих болести и осигурање чланова домаћинства чланова Синдиката УИНО

Poštovani,

nakon potpisivanja Ugovora o kolektivnom osiguranju članova Sindikata UINO, svaki član sindikata je u 2019. godini, uplatom članarine, osiguran i od posljedica nesretnog slučaja-nezgode u toku i izvan radnog vremena (24 sata dnevno) i u bilo kojem mjestu u kojem se nalazi za vrijeme trajanja osiguranja.

Uzimajući u obzir da je radni zadatak svakog zaposlenika UINO stresan i odgovoran u kontinuitetu, a da propisima na državnom nivou nije kvalitetnije izvršeno zdravstveno zbrinjavanje zaposlenika, Sindikat UINO će ponuditi svojim članovima i njihovim porodicama najkvalitetnije i najpovoljnije oblike zdravstvenog osiguranja dok se ne riješi ovo pitanje potpisivanjem Kolektivnog ugovora.

S namjerom da što kvalitetnije zbrinemo članove sindikata (kako finansijski putem povećanja plata i ostalih naknada, tako i zdravstveno putem kvalitetnih programa osiguranja), dostavljamo anketnu ponudu svim članovima Sindikata UINO da se izjasne jednostavnim potpisivanjem obrasca u prilogu i dobrovoljnim izborom (jednog ili više) oblika osiguranja:

1. OSIGURANJE TEŽIH BOLESTI I HIRURŠKIH INTERVENCIJA (Triglav Osiguranje d.d.)
– za članove sindikata (2,5 KM – mjesečno) – Osigurana suma 2.500,00 KM
(Bolesti: infarkt, tumor, moždani udar, embolija pluća, bakterijski meningitis, encefalitis, koma, transplantacija organa, otkazivanje rada bubrega, sepsa, oboljenja jetre i pluća, oboljenja žlijezda, maligni tumori kože i dr.)

2. OSIGURANJE ČLANOVA DOMAĆINSTVA (Triglav Osiguranje d.d.)
– za domaćinstva članova sindikata (1 KM ili 2 KM ili 3 KM / mjesečno – po članu domaćinstva)
(Ovaj vid osiguranja podrazumijeva osiguranje od posljedica nesretnog slučaja i smrti usljed bolesti članova uže porodice koji čine zajedničko domaćinstvo člana sindikata)

3. SISTEMATSKI LJEKARSKI PREGLEDI (Adriatic Osiguranje d.d.)
– za članove sindikata (u 10 rata po 15,5 KM, nakon uplate 3 rate polica je operativna)
(Polica omogućava jednom godišnje sistematski pregled po posebnom zdravstvenom programu za žene i muškarce uključujući zdravstvene preglede u internoj ambulanti, kardiološkoj ambulanti, ultrazvučnom kabinetu, dijagnostičkoj laboratoriji renomiranih poliklinika u Sarajevu, Banjoj Luci, Mostaru, Tuzli, Bihaću i Bijeljini.)

Uplate rata se realizuju sa platne liste dobrovoljnim potpisivanjem obrasca u prilogu i nisu vezane za iznos sindikalne članarine. Sindikat UINO će servisirati usluge i komunikaciju sa osiguravajućim kućama.

Izjašnjavanje i dostavljanje potpisanih obrazaca je potrebno izvršiti do 14.06.2019. godine prema uputama na obrascu. Detaljnije pojedinosti o opisanim oblicima osiguranja su date u priloženim dokumentima.

Anketni obrazac (sistematski pregledi i osiguranja)

Informacije o pojedinim vrstama osiguranja:

Članovi domaćinstva

Sistematski pregled

Teže bolesti

Posted in Uncategorized | Leave a comment